PharmDr. Tomáš Arndt: Přichází podzim, imunita se oslabuje

65
Foto: Pixabay.com

Podzim, čas spadaného listí, čas návratu z dovolených a nástupu do zaměstnání či do škol, zvyšuje nároky na odolnost našeho organismu. Už jen nevlídné počasí v kombinaci s úbytkem slunečního svitu zvyšuje riziko vzniku depresivních stavů. Náš imunitní systém je na podzim vystaven velké zkoušce. Jak se dá připravit na toto, pro leckoho rizikové, období?

Podpora z přírody na posílení imunity

Nezbytně je ovšem nutné dodržovat správnou životosprávu, mít dostatek pohybu a spánku, snažit se vyhýbat zbytečnému stresu a v době virových infekcí místům, kde se shromáždí více lidí. Nicméně tento článek by ale chtěl zmínit některé přírodní látky, které mohou posílit a podpořit náš imunitní systém. Rovněž bych chtěl také objasnit, jak vlastně imunitu posilují, protože to je informace, která se často v údajích o přírodních přípravcích příliš nezmiňuje.

Na začátek je ovšem třeba zdůraznit, že podstatně nejvíce tyto přírodní látky pomohou, pokud jsou užívány preventivně! Pokud je tělo již oslabené infekcí, ať bakteriální nebo virovou, jejich užívání je jistě užitečné, ale již tak naší imunitu neposílí.

Nejznámější je asi třapatka nachová, známá pod obvyklým obchodním názvem Echinacea (latinsky Echinacea purpurea). Jedná se o mohutnou, vytrvalou rostlinu. Květenství echinacey připomíná svými, řekněme “bodlinami” bodliny ježka, po němž dostala rodové jméno Echinacea. Vystouplý středový terč trubkovitých květů je ohraničen prstencem purpurově zbarvených jazykovitých květů (odsud druhá část jména). Jako rostlinná droga se z ní používají kořen, listy i nadzemní části rostliny.

Rozhodující slovo v podpoře imunity mají v této léčivé rostlině látky označené jako nenasycené-N-alkylamid-lipidy (lipidy jsou obecně přírodní látky nerozpustné ve vodě). Někdy jsou označované jako alkylamidy. Podporují imunitní systém tím, že stimulují fagocytózu (fagocytóza je schopnost buněk pohlcovat cizorodé částice, mikroby či poškozené buňky). Je to dáno vazbou na specifický typ receptorů. Jedná se o tzv. CB2 receptory (označované jako kanabinoidní), které jsou rozmístěny převážně na buňkách imunitního systému. Jak přesně alkylamidy z echinacey působí, je ještě předmětem vědeckého zkoumání.

Z vitamínů ve spojení s imunitou je bezpochyby nejznámější vitamín C (neboli kyseliny askorbová). Vitamin C zasahuje do tzv. oxido-redukčních procesů v organismu. Oč se jedná? Charakter těchto reakcí (někdy zkráceně označovaných jako redoxní) je stejný jako v neživé přírodě, dochází v nich ke ztrátě (oxidace) nebo přijímání (redukce) elektronů. Projevuje se to jako dehydrogenace nebo hydrogenace substrátů (odebírání či přibírání vodíkových atomů). Mají významnou roli v metabolismu lidského těla a dochází při nich k uvolnění energie. Tím se podílí na antioxidační obraně buňky, neboť dokáže redukovat tokoferylový radikál (ovšem za určitých podmínek může askorbát v organismu působit naopak i prooxidačně). Je dobré ho kombinovat s vitamínem E (dá se říci, zjednodušeně, že si navzájem pomáhají a posilují svůj účinek). Oba se řadí k tzv. antioxidantům, které pomáhají ochránit náš organismus proti negativnímu vlivu škodlivých volných radikálů z okolního prostředí. Tím přispívají právě k posílení imunitního systému. Vitamín C je rovněž potřebný pro tvorbu bílkovin kolagenu a přispívá ke správné funkci kostí a pojivové tkáně. Zvyšuje odolnost proti infekcím.

Z přírodních zdrojů, které jsou velmi bohaté na vitamín C, je možné uvést šípek, rakytník, dále např. citrusy (limetka, citrón, pomeranč, grapefruit), brambory nebo rajčata, papriky, papája, brokolice, černý rybíz, jahody, květák, špenát, kiwi, brusinky. Druhý z uvedených vitamínů, vitamín E, můžeme najít v přírodních zdrojích jako jsou olej z pšeničných klíčků, máslo, mléko, burské ořechy, sója, salát a maso savců.

Vitamín C se často kombinuje v doplňcích stravy se zinkem. Zinek má důležitou úlohu v aktivitách více než stovky enzymů. Je nezbytný pro tvorbu bílkovin a nukleových kyselin. Účastní se tvorby insulinu. Je důležitý pro normální růst, vývoj reprodukčních orgánů, normální funkci prostaty a hojení ran a popálenin. Zinek se nachází v malém množství v řadě potravin, hlavně bohatých na bílkoviny, jak jsou například libové maso, játra, mléko, vaječné žloutky a mořské ryby.

Pro imunitu je právě důležité to, že bez působení enzymů, jichž je zinek součástí, nedojde k vývoji a uzrání T-lymfocytů, klíčových buněk našeho imunitního systému.

Důležitým prvkem je v tomto ohledu i selen, protože je součástí enzymů, které pomáhají ničit škodlivé volné radikály z okolního prostředí. Působí pozitivně na imunitní systém (při nedostatku selenu se snižuje stimulace lymfocytů, klesá aktivita NK-buněk, klesá tvorba interferonu). Termín NK u buněk, znamená, že se jedná o tzv. “natural killers” neboli “přirozené zabijáky”, které umí rychle likvidovat nádorové buňky a buňky infikované virem. Interferony se navazují na membrány okolních buněk a zvyšují jejich odolnost vůči virové infekci. Selen se vyskytuje ve vyskytuje v para-ořeších, zrnech, kvalitním celozrnném pečivu, vejcích, ovesných vločkách, brokolici nebo fazolích.

Látek přírodního původu zvyšujících imunitu je samozřejmě mnohem, mnohem více, ale o nich se zase můžeme povídat v jiných článcích.

autor: PharmDr. Tomáš Arndt
zdroj: https://www.celostnimedicina.cz/prichazi-podzim-imunita-se-oslabuje.htm#ixzz4uWJmSTsl

Časopis Ve hvězdách si lze předplatit prostřednictvím non stop linky předplatného + 420 777 157 435, e-mail: info@astrolife.cz (roční předplatné 210 Kč, na 2 roky 420 Kč), pro Slovensko na telefonním čísle + 421 244 458 821, e-mail: predplatne@abompkapa.sk