MUDr. Pavel Šácha: Dlouhá zima, dny bez slunce a najednou jaro

77
Foto: Pixabay.com

Přechod ze zimního období do jarního otestuje, jak je váš imunitní systém odolný vůči virům, bakteriím a jiným nepohodám.

Vlivy a prohřešky

Uvedený přechod se ovšem týká i kardiovaskulárního systému a pohybového aparátu, také psychiky, spánku, hormonů, růstu a podobně. A není se čemu divit. Dlouhá zima, dny bez jasného slunečního svitu, za tmy odcházet do práce, za tmy se z ní vracet, nevyrovnané a překotné stravování, přejídání se o Vánocích, nedostatek plicní ventilace a čerpání kyslíku při pohybu venku a nedostatek pohybu celkově, to vše vede ke zlenivění organismu jako celku…

Nepodcenit přechodné období

Například se může zdát, že právě jarní sluníčko je zdraví přínosné. Ano, ale počasí je přece jen jaksi „syrové“ a snadno svádí k odhalení oděvu a prochlazení. Pak přijde rýma, kašel, tedy situace pojmenovaná jako „nachlazení“, nebo se řekne: „Dostal jsem jakousi virózu.“

Snadná pomoc

Zde se nacházíte na serveru, jenž je zaměřen na prevenci a nabízí různé potravní doplňky k pomoci, jak uvedeným situacím snadněji čelit. Některé z nich z obecného pohledu vyjmenuji.

Koenzym Q10 je důležitý pro posilu imunitního systému, ale také jako zdroj energie pro srdce a krevní oběh. Palivo pro mitochondrie, které dodávají energii pro práci srdce a posilují srdeční sval. O koenzymu Q10 je dobře známo, že chrání před civilizačními chorobami, předchází rychlému stárnutí, únavě, stresu a příznivě působí na imunitní systém.

Pozor na oxidativní stres

Oxidativní stres je nerovnováha mezi tvorbou volných radikálů, vznikajících coby vedlejší produkt okysličování a látkové výměny, a mezi schopností organismu rychle odbourávat a detoxikovat reaktivní meziprodukty.

Podílí na mnoha lidských nemocech, jako je např. ateroskleróza, Parkinsonova nemoc, srdeční selhání, infarkt myokardu, Alzheimerova choroba, chronický únavový syndrom, a je důležitý v procesu stárnutí.

Právě tato hrozba zdraví nepříznivého oxidativního stresu více narůstá v přechodném období a je nutno s ní počítat – a do těla dodávat antioxidanty, to je látky, jež umí zachytit volné kyslíkové radikály, a tak snižovat riziko oxidativního stresu.

Kde najdeme antioxidanty

Antioxidanty má v sobě čerstvé ovoce a zelenina, konkrétně jsou to:

– bioflavonoidy a polyfenoly.

– resveratrol,

– karotenoidy,

– OPC,

– vitamin C a E,

– kyselina lipoová a další.

Tyto jmenované antioxidanty posilují celý organismus, především imunitní systém, zvyšují výkon a dodávají energii.

Aloe arborescens

Je rostlina s širokým spektrem působnosti, ale v souvislosti s tímto tématem má schopnost inaktivovat chřipkový virus a při začínající chřipce dokáže zkrátit a zmírnit toto onemocnění. Podobně lze uvádět účinek echinacey, vilcacory, yzopu lékařského a mnoha dalších, které najdete v herbářích.

Boswellia

Nyní vyzvednu její účinek, protože mám pocit, že se o ní málo ví. Boswellia obsahuje látky, které usnadňují průběh zánětu a které mohou velmi pomoci při léčbě například astmatu, revmatoidní artritidy, bolesti kloubů či atopického ekzému. Užívají ji starší osoby, protože ty často trpívají chronickými záněty různých orgánů. Je vhodná pro sportovce, kteří opakovaně silně zatěžují hlavně kolena, kyčle, ramena a páteř. Při péči o klouby se totiž vyplatí užívat preparát s protizánětlivými složkami. Pro svou účinnost a bezpečnost se boswellia může užívat dlouhodobě i celoživotně, ale zde ji uvádím právě proto, aby byla nasazena v kritickém přechodném sezónním období. Je také popisována situace, že v tomto období klesá v těle množství kolagenu; ten je důležitý pro výživu chrupavek a pohybového aparátu. Díky kolagenu si zachovávají jednotlivé orgány a tkáně svou sílu a pružnost. Kolagen je součástí šlach, vazivových tkání, kloubů, svalů, vlasů, kůže a také samotných orgánů v těle, je tedy nedílnou a velmi potřebnou součástí lidského organismu. Jeho nedostatek způsobuje v celém těle ztuhlost a bolesti kloubů a svalů. Příjem hydrolyzovaného mořského kolagenu spolu s kyselinou hyaluronovou a vitaminem C je dobrou pomůckou pro náš organismus.

Nabrat po zimě novou energii

Vyváženou stravou snižujte množství tučných a těžkých pokrmů a zařaďte do jídelníčku víc ovoce i zeleniny. Omezte kouření a pití alkoholu. Nezatěžujte zbytečně organismus škodlivými látkami. Zvyšujte pitný režim. Každý den se snažte alespoň 30 minut věnovat pohybu, stačí alespoň chůze. Doporučuji Nordic Walking.

Autor: MUDr. Pavel Šácha
Zdroj: https://www.celostnimedicina.cz/dlouha-zima-dny-bez-slunce-a-najednou-jaro.htm

Časopis Ve hvězdách si lze předplatit prostřednictvím non stop linky předplatného + 420 777 157 435, e-mail: info@astrolife.cz (roční předplatné 240 Kč, na 2 roky 480 Kč), pro Slovensko na telefonních číslech +420 249 893 566, 3563, +420 800 188 826, e-mail: objednavky@ipredplatne.sk