MUDr. Pavel Šácha: Cholesterol

106
Foto: Pixabay.com

Velké procento cholesterolu se tvoří v játrech (80 %), zbývajících 20 % pochází ze stravy. Někteří lidé nejí tučná jídla a mají vysokou hladinu cholesterolu. Pokud je vyloučena příčina endokrinní, genetická a podobně, pak je třeba uvažovat o možnosti, že čím méně konzumujou tuky, tím více si tělo pomocí svých mechanismů tuky tvoří jinou cestou.

Základní kámen

Cholesterol je klíčovou molekulou pro optimální zdraví. Je to základní kámen například pro tvorbu hormonů a vitaminu D. „Hardware“ vašeho těla to ví, a proto se za každou cenu snaží udržet rovnováhu a potřebnou hladinu cholesterolu.

Cholesterol je tukovou látkou nerozpustnou ve vodě, proto je jeho transport přes krevní oběh vázán na lipoprotein (ve formě komplexů triacylglycerolů, cholesterolu a jeho esterů s fosfolipidy a bílkovinami). Tato forma má název lipoproteiny o velmi nízké hustotě (very low density lipoprotein – VLDL) a v tomto složení se ukotví na receptorech ve svalové tkáni, kde uvolní triglyceridy, které mají být použity pro energii. Vědci v této fázi přesně poznamenávají, že jíst tuk není příčinou vysokých triglyceridů.

Pokud máte laboratorně vysokou hladinu triglyceridů, znamená to, že nejspíše jíte příliš mnoho sacharidů, protože je to vlastně cukr, který způsobuje vzestup triglyceridů. A ještě těžší situace nastává, pokud konzumujete současně tuky a sacharidy (takzvané fast foody, pizza a podobně), protože se přednostně spaluje cukr, na který reaguje inzulin, a ten pak přebytečný cukr, který buňky nespotřebovaly, ukládá do tuku…

Jakmile VLDL uvolní triglyceridy, které mají být spáleny pro energii (nebo jsou uloženy jako tuk, pokud připravenou energii nespotřebujete pohybem…), stane se VLDL lipoproteinem o nízké hustotě (LDL), který lidově znáte jako „špatný cholesterol“. Obsahuje více tuků než bílkovin.

Pokud je poměr opačný, tedy více bílkovin a méně tuků, pak se jedná o lipoprotein s vysokou hustotou (HDL) a je hovorově známý jako „dobrý cholesterol“. Ten je prospěšný mimo jiné v tom, že zajišťuje odsun nadbytečného cholesterolu do jater, a tím působí proti usazování cholesterolových plátů na stěnách cév (nejčastější příčině aterosklerózy). Je důležité, aby hodnota tohoto HDL cholesterolu byla stále v potřebné výši, protože tehdy ještě dokáže regulovat škodlivost LDL cholesterolu.

Cholesterol, který je spjat v komplexu a tvoří takzvané LDL, lze považovat za škodlivý, protože zvyšuje riziko vzniku srdečně cévních onemocnění. V této formě je cholesterol transportován cévním řečištěm do okrajových tkání a také se ukládá do stěny cév. U zdravého člověka bude LDL asi během dvou dnů zpětně absorbován játry, kde se rozpadne a recykluje.

Tento mechanismus je velmi důmyslný a dokáže dobře regulovat rovnováhu i delší dobu, ale pokud jíte příliš mnoho nezdravých potravin, tento regulační systém onemocní. Obecně platí, že dieta s vysokým obsahem cukru způsobí růst LDL, snížení HDL, triglyceridy a často i celkový cholesterol. To vše jsou známé indikátory aterosklerózy nebo zánětu v cévním systému, které mohou způsobit srdeční nemoci, vedoucí například k infarktu.

Dnes víme, že cholesterol ve stravě neovlivňuje cholesterolovou hladinu v krvi, jak je všeobecně v povědomí, a z toho také vyplývá, že hladina cholesterolu v krvi nemá takový dopad na kardiovaskulární choroby, jak je o tom často v různých formách diskutováno. Mechanizmus je poměrně komplikovanější, proto jsem také použil pro název článku termín cholesterolové hádanky.

O co jde

Jde totiž o to, že podkladem škodlivosti cholesterolu je vznik takzvané inzulinové rezistence, která vzniká na základě dlouhodobě pojídaných cukrů a sacharidů. Zvýšená hladina cukru v krvi stimuluje tvorbu hormonu inzulinu, jenž má za úkol dostat cukr do buňky. Pokud je však hladina cukru trvale zvýšená, sníží se reakce schopnost inzulinu a nadbytečný cukr se začne ukládat do tuku. K této přeměně dochází v játrech. Tato situace se nazývá inzulinová rezistence, je to vlastně předstupeň budoucí cukrovky II. typu.

Takže cholesterolová hádanka se vyjasňuje a ukazuje na to, že podstatnější problém, než je samotný cholesterol, je právě tato inzulinová rezistence, kterou si mnoho lidí postupně vypěstuje nepřiměřeným pojídáním cukrů a sacharidů.

Co dodat? Stačí zde ještě vyjmenovat další rizikové faktory:

– genetická predispozice

– kouření, alkohol…

– nedostatečný spánek

– nedostatek cvičení, sedavé chování

– stres všeho druhu

– vyšší příjem potravin obsahujících omega 6 mastné kyseliny

– nižší příjem potravin obsahujících omega 3 mastné kyseliny

– nízký obsah vitamínu D / nedostatek slunce

Každý si může podle těchto známých faktorů zrevidovat svůj způsob životosprávy, a pokud u sebe nalezne převahu kritických bodů, je na něm, zda sjedná nápravu a vyhne se komplikovaným nemocem srdce.

Také doporučuji vyslechnout si přednášku Mgr. Margit Slimákové.

https://www.celostnimedicina.cz/proc-tloustneme-jsou-problem-cukry-nebo-tuky.htm

autor: MUDr. Pavel Šácha
zdroj: https://www.celostnimedicina.cz/cholesterol.htm#ixzz5mw8r3KRg

Časopis Ve hvězdách si lze předplatit prostřednictvím non stop linky předplatného + 420 777 157 435, e-mail: info@astrolife.cz (roční předplatné 240 Kč, na 2 roky 480 Kč), pro Slovensko na telefonních číslech +420 249 893 566, 3563, +420 800 188 826, e-mail: objednávky@ipredplatne.cz