Jak Stanley Kubrick zfalšoval přistání Apolla na Měsíci

1411
Foto: Pixabay.com

Uplynulo 50 let od vymyšleného přistání na Měsíci NASA a skupiny kolem Apolla. Když přijde na otázku přistání na Měsíci, spadají lidé do dvou kategorií. První skupina, ta větší, přijímá jako fakt, že NASA úspěšně přistála na Měsíci celkem 6x a že se 12 lidských bytostí prošlo po jejím povrchu.

Druhá skupina, i když menší, je však ve svém přesvědčení mnohem hlasitější. Tato skupina praví, že jsme se nikdy po Měsíci neprošli a že celá věc je podvod.

Tato esej ohledně této problematiky předkládá třetí možnost. Tato „třetí“ možnost spadá někam mezi ty dvě předchozí. Toto třetí stanovisko předpokládá, že lidé byli na Měsíci, ale to, co viděli v televizi a na fotografiích bylo úplně zfalšováno.

Navíc, toto třetí stanovisto odhaluje, že velký filmař Stanley Kubrick je génius, který režíroval falešné přistání.

Motivace k podvodu

Proč vůbec zfalšovat přistání na Měsíci? Jaká by k tomu byla motivace? Autoři Joseph Farrell a Henry Stevens nám již oba předvedli nepopiratelný důkaz, že nacističtí vědci vyvinuli vyspělou technologii létajících talířů již v roce 1943.

Tito autoři také ukázali, že vláda Spojených států si stejné nacistické vědce přivedla do své země, aby tam tyto vyspělé létající stroje postavili.

Mnoho zdrojů uvnitř vojensko-průmyslového komplexu mně vyprávělo, že poté, co Johnu Kennedymu byla ukázána technologie létajících talířů na začátku jeho prezidenství, uvědomil si, že pokroky v technologii slibované létajícími talíři by mohly vyřešit mnoho z palčivých problémů světa.

Chápal, že uvolnění této exotické technologie by nasměrovalo cestu k levné a pro životní prostředí přátelštější energii.

Brzy poté, co J.F. Kennedy viděl technologii létajících talířů, učinil svou slavnou řeč, ve které žádal NASA, aby přistála s člověkem na Měsíci ještě předtím než uplyne dekáda.

Mnozí zasvěcenci tvrdili, že to byl trik Kennedyho, aby dokopal NASA a tajnou vládu k tomu, aby uvolnila své technologie talířů. Protože bylo každému zřejmé, že standardní technologie raket by nehohla dostat člověka na Měsíc a zpět, Kennedy si možná myslel, že NASA by byla nucena uvolnit znalosti o technologii, která za létajícími talíři stojí, aby splnila jeho vize a dostala se na konci 60tých let na Měsíc.

Kennedyho manévr byl proto zamýšlen za účelem uvolnění této vyspělé technologie ze zákeřných rukou stínové vlády.

Po atentátu na Kennedyho v roce 1963 začala NASA s novým plánem, který by vyřešil problém, který inicioval Kennedy. Tento nový plán by umožňoval NASA a stínové vládě držet technologii talířů v tajnosti a stále to dělat tak, aby vypadala jako standardní raketový průmysl, který vezme člověka na Měsíc a zpět.

Někdo vysoce postavený ve stínové vládě se rozhodl napodobit celou sérii přistání na Měsíci, za účelem skrýt extrémě novou a vyspělou nacistickou technologii Spojených států a to jak před námi, občany, tak před našimi nepřáteli.

Jistým způsobem byl postoj NASA v tomto ohledu pochopitelný. Byli jsme v té době uprostřed studené války se Sověty. Skutečně jsme chtěli ukázat Rusům, co jsme měli?

Kdo to zfalšuje?

Na začátku roku 1964 Stanley Kubrick právě dokončil svou černou satiru „Dr. Strangelove“ (Doktor Divnoláska) a chtěl dělat nějaký sci-fi film. Zatímco režíroval „Dr. Strangelove“, požádal Kubrick US Air Force o povolení nafilmovat jeden z jejich bombardérů B-52 pro svůj film.

Pentagon jej odmítl. Film „Dr. Strangelove“ byl o letecké eskadře, které byl vydán rozkaz letět do Ruska a shodit tam jaderné bomby. Pentagon si přečetl Kubrickův scénář a jeho žádost filmovat vnitřek i vnějšek B-52 odmítl.

Důvodem k tomuto odmítnutí bylo, že Kubrickův film byl jasnou satirou o armádě a jaderné politice USA. Pentagon nechtěl asistovat Kubrickovi v tomto satiristickém počínání.

Tímto odmítnutím se nedal odradit, proto Kubrick použil různé zvláštní efekty k vytvoření B-52. Když se však dnes podíváme na „Dr. Strangelove“, vypadají tyto zvláštní efekty svérázně a staromódně, ale v roce 1963 vypadaly velmi dobře.

Je možné, že někdo z NASA viděl, co Kubrick v „Dr. Strangelove“ udělal a obdivoval jeho smysl pro umění a navrhnul Kubricka jako osobu, která je nejkvalifikovanější v režírování přistání Apolla na Měsíci. Když „Dr. Strangelove“ udělal dobře s omezeným rozpočtem – co by pak mohl udělat s rozpočtem, který by byl neomezený?

Nikdo neví, jak tyto síly u moci přesvědčily Kubricka, aby režíroval přistání Apolla. Možná, že Kubricka nějak kompromitovali. Skutečnost, že jeho bratr Raul Kubrick byl šéfem americké komunistické strany, byla možná jednou z cest, jak vláda zatlačila na Stanleyho, aby spolupracoval.

Kubrick měl také reputaci, že byl strašně špatným vyjednávačem. Bylo by velmi zajímavé být mouchou na zdi během vyjednávání mezi Kubrickem a NASA.

Nakonec to vypadá, že Stanley Kubrick zfalšoval přistání na Měsíci na základě dvou věcí. Tou první byl prakticky neomezený rozpočet, aby udělal svůj vrcholný sci-fi film „2001: A Space Odyssey“ a tou druhou bylo, že by byl schopen natočit jakýkoli film by chtěl bez žádného dohledu od nikoho po zbytek svého života. Kromě svého posledního filmu „Eyes Wilde Shut“, dostal Kubrick, to co chtěl.

Paralelní události

Je to prapodivný způsob, kterým se dostal k výrobě filmu „2001: A Space Odyssey“, který má paralely s programem Apollo. Filmová produkce začala v roce 1964 a pokračovala až do uveřejnění „2001: A Space Odyssey“ v roce 1968.

Mezitím také v roce 1964 začal program Apollo a vyvrcholil prvním přistáním na Měsíci 20. července 1969. Je také velmi zajímavé zmínit, že vědec Frederick Ordway pracoval jak pro NASA, tak na programu Apolla a byl také Kubrickův špičkový vědecký poradce pro film „2001: A Space Odyssey“.

Jakmile se dohodla smlouva, Stanley se pustil do práce. Nejpalčivějším problémem pro Kubricka v roce 1964 bylo vymyslet způsob, jak udělat záběry povrchu Měsíce na Zemi, aby vypadaly realisticky.

Musel natočit scény tak, aby vypadaly ze široka natočené a rozsáhlé, jako by to bylo skutečně natočeno na Měsíci a nikoli někde ve studiu.

Hollywoodské triky

Nikdo neví, kolik věcí vyzkoušel, ale nakonec se Kubrick rozhodl, že celou věc udělá s kinematografickou technologií nazývanou „Front Screen Projection“.

Ve využití této kinematografické techniky jsou výrazné stopy Kubricka, které můžeme vidět ve všech fotografiích a videomateriálech NASA Apolla.

Co je to Front Screen Projection? Kubrick tento proces nevynalezl, ale není pochyb, že jej zdokonalil. Front Screen Projection je kinematografické zařízení, které umožňuje, aby se scény promítaly za herci tak, aby to v kameře vypadalo, jako by se herci pohybovali po scéně.

Tento proces přinesl své plody, když společnost 3M vynalezla materiál nazývaný Scotchlite. Byl to materiál plátna, který byl vytvořen ze stovek tisíc drobných skleněných korálků, každý 4 mm široký. Tyto korálky byly vysoce reflexní.

V procesu Front Screen Projection plátno Scotchlite je umístěno vzadu nahrávacího studia. Úroveň objektivů kamer a plátno Scotchlite musejí být přesně v 90° od sebe.

Promítačka promítá scénu na plátno Scotchlite skrze zrcadlo a světlo prochází skrze zařízení na dělení paprsku, čímž přechází světlo do kamery. Herec se postaví před plátno Scotchlite a vypadá, že je „uvnitř“ promítání.

Dnes používají hollywoodští kouzelníci zelené plátno a počítače pro zvláštní efekty a tak Front Screen Projection šla cestou Adding Machine (přídavných přístrojů) a modelu T.

Ale svého času, zvláště v 60. letech, nic nefungovalo lépe, než Front Screen Projection pro realistický pohled, který byl potřeba pro scény s opičími lidmi ve filmu „2001: A Space Odyssey“, tak pro zfalšované přistání Apolla.

Abyste viděli, jak Front Screen Projection vypadá na obrazovce, pojďme si prohlédnout scény s opičími lidmi na začátku Kubrickova filmu „2001: A Space Odyssey.“

Zatímco se díváme na fotografie z těchto scén nebo je sledujeme ve filmu, musíme si připomenout, že první scény ve „2001“ s herci v opičích kostýmech byly všechny udělány v nahrávacím studiu.

Nic z toho, co vidíte ve scénách s lidskými opicemi na začátku filmu „2001“ nebylo filmováno venku. Scény, které obklopují lidské opice, jsou vlastně slajdy (diapozitivy) nějaké pouště projektované na plátna Scotchlite stojící v zadní části natáčecího placu.

Aby se vytvořilo pozadí pouště, poslal Kubrick tým fotografů do Španělska, aby natočili 8×10 mm extrachromované slajdy (diapozitivy). Tyto slajdy pak byly promítány pomocí systému Front Screen Projection na plátno Scotchlite. Herci v kostýmech opic stáli před plátnem a hráli podle scénáře.

Podíváte-li se na „2001“ na DVD, můžete příležitostně uvidět „švy“ plátna za pohybujícími se opicemi. Kubrick dělal Front Screen Projection tak ohromě a s impozantní noblesou, že technici byli nuceni „sešít“ dohromady mnoho pláten Scotchlite, tak aby Kubrick mohl vytvořit rozlehlost potřebnou ke scénám s opicemi, aby byly uvěřitelné.

Zdroj: http://www.exopolitika.cz/news/jak-stanley-kubrick-zfalsoval-pristani-apolla-na-mesici/

Časopis Ve hvězdách si lze předplatit prostřednictvím non stop linky předplatného + 420 777 157 435, e-mail: info@astrolife.cz (roční předplatné 240 Kč, na 2 roky 480 Kč), pro Slovensko na telefonních číslech +420 249 893 566, 3563, +420 800 188 826, e-mail: objednavky@ipredplatne.cz