Alena Jugová: „Suchej únor“; je nepít umění?

59
Foto: Pixabay.com

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Suchý únor, kdo by se s tímto pojmem již nesetkal. Ať už osobně, anebo jen z doslechu. Víte ale, kdo za touto kampaní stojí?

Suchej únor je česká a od roku 2021 oficiálně také slovenská osvětová kampaň podporující osobní zkušenost s měsíční abstinencí od alkoholu, pořádaná organizací Suchej únor (dříve Ligou otevřených mužů). Za hranou rizikového pití se u nás podle Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti pohybuje více než milion lidí. I na to kampaň upozorňuje. K iniciativě, která vybízí k měsíční abstinenci, se každoročně připojuje víc a víc lidí. Loni jich bylo přibližně 900 tisíc.

Nepít je umění!

Tak přesně s tímto heslem startuje 11. ročník kampaně Suchej únor, kterou zná a má v oblibě již 84 % Čechů. Téměř polovina účastníků díky kampani zmírní rizikovou konzumaci alkoholu (ale stále častěji i dalších libůstek) a každý ze Sušičů se stává i důležitou inspirací pro více jak 1 000 000 lidí, kteří jsou u nás na hraně rizikové konzumace.

Měsíc bez alkoholu?

Zkusit měsíc bez alkoholu vypadá na první dobrou jednoduše. Jenže ve skutečnosti je za tím odvaha zkusit něco nového, schopnost podívat se upřímně sám na sebe, síla vykročit ze zajetých kolejí a jít svou vlastní cestou.

Ovládáme my alkohol, nebo alkohol ovládá nás?

Suchej únor nechce prohibici, ani nebojuje proti alkoholu jako takovému. Je to osvětová kampaň za zdravější a uvědomělejší život, do kterého patří i (zpravidla) umírněná konzumace. Je založená na skutečném problému, který v Česku máme. Tím je neúměrně vysoká spotřeba alkoholu a s ní spojené negativní důsledky. Čísel je tato kniha plná, nechme tak na úvod zaznít alespoň tato čtyři platná pro Českou republiku:

– 6 % celkové úmrtnosti v Česku jde na vrub alkoholu
– Podle českých dat je u nás přes 1 milion lidí za hranou rizikového pití
– Podle WHO vypijeme 14,4 litru čistého lihu na osobu a rok – po odečtení spotřeby turistů
– 56 miliard jsou společenské náklady související s nadměrnou spotřebou alkoholu

Co přinese Suchej únor jeho účastníkům?

Cílem této kampaně není jen inspirovat co nejvíce z nás aby se zapojili, ale také poukázat na přínosy měsíčního detoxu od alkoholu pro celkovou očistu organismu spojenou se zdravým životním stylem a chutí udělat pro sebe něco smysluplného. Stejně jako inspirovat ostatní. Že lidem střízlivost zachutná, dokládá i 53 % účastníků, kteří v dotazování po čtyřech měsících potvrzují dlouhodobé zvolnění v konzumaci alkoholu. Často proto, že jim právě tento měsíc otevřel oči a pomohl k příjemné sebereflexi.

Registrovat se do měsíční výzvy můžete i vy zde www.suchejunor.cz

Autor: Alena Jugová, absolventka školy Tvůrčího psaní scénáristky Markéty Dočekalové a kurzu psaní Reného Nekudy
Zdroj: https://www.celostnimedicina.cz/…htm

Časopis Ve hvězdách si lze předplatit prostřednictvím non stop linky předplatného + 420 777 157 435, e-mail: info@astrolife.cz (roční předplatné 300 Kč, na 2 roky 600 Kč), pro Slovensko na telefonních číslech +420 249 893 566, 3563, +420 800 188 826, e-mail: objednavky@ipredplatne.sk