Ti z nás, kteří jsou mimořádně emocionálními osobami, určitě vědí, jak je důležité umět se ovládat ve vypjatých situacích.
Kromě toho také jistě vědí, jaké umí být náročné ovládat se v těchto těžkých chvílích, kdy námi lomcují emoce.
Ačkoli někdy naše emoce z nás dokáží vydolovat jen to nejlepší, zdá se, jako by někteří lidé byli obdařeni neměnným a stálým emocionálním stavem.
Někteří z nás snad přemýšlejí, jaké to musí být žít takový jednoduchý život s neměnicími se emocemi. Pokud máte někdy pocit, že jste se zbláznili, nebo že jste jiní než ostatní, žádný strach.
Vězte, že podobně se cítí více lidí, než byste předpokládali. Velmi mnoho lidí je zkrátka stejně emocionálních, jak jsme i my! A že je to tak, je zcela v pořádku.
Všichni velmi dobře víme, jaké to je, když nám během důležité hádky či výměny názorů náhlý příval slz znemožní vyjádřit to, co chceme!
Jednou z typických emocí, při které je pro nás nejtěžší se ovládat, je hněv.
Když nás něco rozruší a začneme plakat, ví to být opravdu nepříjemné, ale když nás ovládne nekontrolovatelný hněv, situace se může opravdu velmi prudce a nebezpečně vyostřit.
Když jsme mimořádně naštvaní, přestáváme přemýšlet naším zdravým rozumem a začínáme se chovat iracionálně. Pro všechny emoce platí, že je velmi náročné je uchopit a zkrotit, ale pro hněv to platí trojnásobně.
Dále v článku vám však nabízíme čtyři věty, pomocí kterých lze zchladit naše emocionální výbuchy a které můžeme zaúčinkovat i v případě hněvu.
Pomocí těchto vět se dokážeme uklidnit a ve vypjatých situacích si vzpomenout na to, co je důležité. Vyzkoušejme je!
1. Prosím, mluvte pomaleji, rád bych Vám pomohl
Pokud ve vypjaté situaci dotčenou osobu požádáme, aby hovořila pomaleji a vysvětlila nám, jak bychom jí mohli pomoci, projevíme tím upřímný zájem, což může celou situaci uklidnit a zcela změnit.
Upřímný zájem může opravdu celou situaci mnohonásobně odlehčit. Když dotyčná osoba vycítí a pochopí, že se jí upřímně snažíme pomoci, uklidní se a začne přistupovat k celé situaci konstruktivněji.
Takto získáme i prostor pro klidné vyjádření našeho názoru na vzniklý problém.
2. Co pro vás mohu udělat?
Další pozitivní větou, kterou lze použít ve vážné debatě a když začínáme ztrácet kontrolu nad našimi emocemi, je zeptat se, co bychom mohli udělat, nebo jak bychom mohli pomoci.
Jediným skutečným smyslem jakékoliv hádky či konfliktu je najít řešení. Přít se o pocitech a dojmech nám nepomůže vyřešit nic. Musíme jít jedině k podstatě věci.
To znamená, že během debaty či hádky bychom se měli ptát, co můžeme udělat, abychom problém odstranili.
3. Ptejme se na cokoliv v souvislosti s problémem
Když jsme uprostřed konfliktu či hádky, která se začíná stupňovat, celý její vývoj můžeme změnit tím, že se dotyčné osoby či strany jednoduše a upřímně zeptáme na některá fakta, která jsme v souvislosti s konfliktem možná přehlédli.
Když se dotyčné osoby ptáme, je to znakem našeho upřímného zájmu o vyřešení problému, který druhou stranu znepokojuje.
Každý z nás se určitě uklidní, když víme, že se někdo opravdu zajímá o to, jak se cítíme.
4. Dejme si přestávku a k problému se vraťme později
Když celá situace nabírá na obrátkách a problém se začíná vyostřovat příliš rychle, nejlépe asi bude v hádce nepokračovat a vrátit se k problému později.
Druhou stranu můžeme jednoduše požádat, zda bychom nemohli pokračovat v rozhovoru později, když se všichni trochu zklidníme. Popravdě, debata nebo hádka nepovedou nikam, pokud v nich bude převládat jen hněv.
Poprosme dotčenou stranu nebo jinou osobu, jestli bychom mohli společně strávit minutu v tichu a situaci trochu rozdýchat předtím, než budeme v rozhovoru pokračovat.
Na zmírnění situace to může mít větší účinek, než bychom čekali.
Zdroj: https://mocvedomi.cz/4-vety-kterymi-okamzite-zklidnime-rozzlobenych-nebo-precitlivelych-lidi/
Časopis Ve hvězdách si lze předplatit prostřednictvím non stop linky předplatného + 420 777 157 435, e-mail: info@astrolife.cz (roční předplatné 210 Kč, na 2 roky 420 Kč), pro Slovensko na telefonním čísle + 421 244 458 821, e-mail: predplatne@abompkapa.sk