Ondřej Pleskot: Kurkumin není jen trocha zdraví v kari koření

105
Kurkuma. Foto: Pixabay.com

Kurkuma dlouhá (Curcuma longa) byla historicky po tisíce let využívána na celou škálu obtíží, především v Asii. U nás vešla kurkuma ve známost jako složka koření kari, až později se vžila samotná kurkuma a dnes už si můžeme dopřávat i účinný extrakt z kurkumy – kurkumin.

Účinky kurkuminu

Kurkumin má prokázané účinky kontrolovat v našem těle protizánětlivé reakce. Zdánlivě nepodstatné konstatování o tomto účinku, vysvětluje široký přínos kurkuminu na náš organizmus. Protože umět v těle kontrolovat zánětlivou reakci je klíčové pro zdraví všech orgánů našeho těla.

Účinek na správnou činnost jater a optimální fungování metabolizmu lipidů (tuků) je znám u kurkumy od nepaměti. Játra lépe snášejí nápor chemie kolem nás, efektivně regenerují své jaterní buňky, udržují metabolizmus organizmu ve správném rozsahu. Jednoduše řečeno: Játra – chemička našeho těla – fungují správně.

Méně zmiňovaným účinkem kurkumy je její příznivý vliv na správný stav kloubů, který z výše uvedeného kontextu pravděpodobně souvisí s játry. Fungující játra zajištují eliminaci odpadních látek, čímž nejsou zanášeny naše ceněné klouby.

Kurkuma je nicméně „lakomá“ na svůj kurkumin

Kurkuma obsahuje kurkuminu, za ideální podmínek pěstování, kolem 3%. Bohužel vstřebatelnost a rozpustnost této látky je velice malá. Kurkumu bychom tedy museli užívat v extrémně vysokých dávkách, ale přesto se nemuseli dočkat jejího užitku. Tížený kurkumin se v našem trávicím ústrojí ochotně rozkládá střevními a jaterními enzymy. Dle výzkumů v 90. letech se z trávicí soustavy až do krve dostane jen zlomek kurkuminu.

Přelomovým zjištěním v minulosti bylo, že přidáním jen malého množství účinné látky z pepře – piperinu, umožní 20x vyššímu množství kurkuminu vstřebat se z trávícího systému do krve. Představme si, že spojení dvou přírodních látek může tak výrazně znásobit jejich využitelnost pro náš organizmus.

Nežádoucí účinky kurkumy

Změna zbarvení stolice je u kurkumy pochopitelná. V případě doporučených dávek kurkuminu by k tomu docházet nemělo.

Kontraindikace kurkuminu, aneb kdy kurkumin neužívat

Kurkuma a kurkumin se nedoporučují konzumovat bez lékařského dohledu v případě užívání léčiv na snížení krevní srážlivosti, tedy u léčiv ze skupiny antikoagulancií (warfarin, hepariny) a antiagregancií (klopidrogel, tiklopidin). Je tomu tak z toho důvodu, že kurkumin sám snižuje krevní srážlivost.

V případě trávicích potíží je třeba vyloučit neprůchodnost střev a neprůchodnost žlučovodů (např. vlivem žlučníkových kamenů).

Dávka kurkuminu a piperinu?

V Indii se pro léčebné účinky konzumuje denně 10 g mleté kurkumy. K tomu bychom měli přidávat ještě malé množství (na špičku lžičky) mletého pepře. Konzumace takového množství každý den u nás není v kuchyni příliš zavedené, jinými slovy bychom si museli přidávat kurkumu patrně na všechny pokrmy.

V případě extraktu z kurkumy, kurkuminu, je dávka pro navození účinku v našem organizmu, dle odborných autorit, přibližně 300 mg denně, ale jsou zkoumány i případy dvoj až trojnásobných denních dávek.

Kurkumin je obsažen v přípravku Kurkumin-piperin komplex.

autor: Mgr. Ondřej Pleskot
zdroj: https://www.celostnimedicina.cz/kurkumin-neni-jen-trocha-zdravi-v-kari-koreni.htm#ixzz50N4Tf8Jt

Časopis Ve hvězdách si lze předplatit prostřednictvím non stop linky předplatného + 420 777 157 435, e-mail: info@astrolife.cz (roční předplatné 210 Kč, na 2 roky 420 Kč), pro Slovensko na telefonním čísle + 421 244 458 821, e-mail: predplatne@abompkapa.sk